Musikkhøymesse i Nidarosdomen

9.mai

søndag 21.mai kl.11.00

Yves Castagnet: Messe "Salve Regina"

Nidarosdomens Oratoriekor, dirigent domkantor Karen Haugom Olsen
Steinmeyerorgelet: ledende domkantor Magne Harry Draagen
Kororgelet (Torkildsen): kantor Øyvind Kåre Pettersen

Yves Castagnet ble født i Paris i 1964.
Han begynte tidlig å spille piano, og fra han var ni år gammel lærte han orgel. I 1985 ble han uteksaminert fra Paris Musikkonservatorium der han studerte både orgel og improvisasjon, harmonilære, kontrapunkt og orkestrering.
I 1988 vant han den prestisjetunge internasjonale orgelkonkurransen "Grand Prix de Chartres", og dette ble starten på en vidstrakt konserterende virksomhet både i og utenfor Frankrike. Samme år ble han ansatt som kantor for kororgelet i Notre-Dame de Paris, der han har hovedansvar for å spille til tidebønnene hver dag, samt akkompagnere korene og undervise kormedlemmene i historisk fremføringspraksis.

Messe "Salve Regina", for kor og to orgler, har fått sin tittel fra den store gregorianske antifonen med samme navn. Antifonen ble sannsynligvis skrevet på 1000-tallet, og den har vært til inspirasjon for musikere og komponister opp gjennom århundrene. Messe "Salve Regina" er for det meste skrevet over musikalske sitater fra denne gregorianske melodien. Messen ble skrevet i to omganger: Kyrie, Sanctus og Agnus Dei ble komponert i 2002, og Gloria i 2007. Inspirasjonen til messen er hentet fra Notre-Dame de Paris, fra selve katedralen, akustikken, orglene og korene der.

Nidarosdomens oratoriekor logo